Konversio-optimointi ja verkkokaupan kehittämien

Otatko kaiken hyödyn irti verkkokaupastasi? Tiedätkö mitä konversio-optimoinnilla tarkoitetaan? Uskotko, että kaksi samanlaista verkkokauppaa (sama tuotevalikoima, hinnat, kävijämäärät) voivat tuottaa myyntiä täysin eri volyymilla, jos verkkokaupan ostoskori-painike on eri värinen? Jos vastasit yhteenkään kysymykseen kielteisesti, niin seuraavat pari minuuttia saattavat avata liiketoiminnassasi kokonaan uuden sivun!

Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan verkkokauppaan tehtäviä parannuksia, joiden tavoitteena on saada yhä useampi verkkokaupan kävijä lopulta viemään tilauksen päätökseen. Konversio tarkoittaa verkkokaupassa ostotapahtuman sitä hetkeä, kun asiakas on vienyt tilauksen loppuun. Vastaavasti konversioprosentti tarkoittaa sitä osuutta kaikista kävijöistä, jotka päätyvät tilaamaan jotakin.

Konversioprosentti on normaalissa verkkokaupassa varsin pieni luku. Karkeasti yleistettynä voitaisiin sanoa, että tämä luku on useimmissa kaupoissa 1-2 prosenttiyksikköä. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että sadasta kävijästä vain yksi tai kaksi tekee tilauksen! Tätä tosiasiaa on monen aloittevan kauppiaan hankala sulattaa, mutta se on helposti mitattavissa web-analytiikan avulla.

Mitä konversion parantamisella sitten saavutetaan? Oletetaan, että verkkokaupan konversioprosentti on 1% eli vain yksi sadasta kävijästä tekee tilauksen. Oletetaan myös, että keskimääräisen tilauksen koko on 50 euroa ja tilauksia tulee päivittäin 10 kappaletta. Vuodessa verkkokaupan liikevaihto olisi tässä pelkistetyssä esimerkissä siis 365 päivää x 10 tilausta x 50 euroa = 182500 euroa. Mikäli konversioprosentti kasvaisi vaikka vain puolikkaan prosenttiyksikön verran, niin sen vaikutus liikevaihtoon olisi todella merkittävä. Tässä tapauksessa samalla kävijämäärällä tulisi päivittäin 15 tilausta, jolloin koko vuoden liikevaihto olisi 365 päivää x 15 tilausta x 50 euroa = 273750 euroa. Liikevaihto kasvaisi siis 91250 euroa eli kasvua tulisi 50 %.

Miten konversio sitten paranee? Konversio paranee esimerkiksi poistamalla ostamisen esteitä ja vaikkapa tarkemmalla kohdistamisella. Yleisimpiä toimenpiteitä verkkokaupassa ovat mm. tilausprosessin selkeyttäminen, maksutapojen parantaminen tai vaikkapa tuotevalikoiman selaamisen kehittäminen. Pienimmillään kyse voi olla hyvinkin pienistä nyansseista eli vaikkapa verkkokaupan painikkeiden väreistä, sanamuodoista jne. Yhteistä kaikelle on se, että konversio ei parane itsekseen vaan se vaatii toimenpiteitä. Konversio ei parane myöskään arvailemalla vaan sitä tulee mitata ja testata.

Haluatko sinä verkkokauppasi tuottavan enemmän – tulostakuulla?